Suikervrij…waarom eigenlijk?

Suikervrij

 

Het is bijna onmogelijk om volledig suikervrij te eten in deze tijd is mijn ervaring. Suikervrije producten zijn duur en zelf maken kost tijd, tijd die we weinig hebben door overvolle agenda’s.

Maar als je je ervan bewust bent dat het gezonder is om te minderen, dan ben je al een heel eind op weg naar een fitter leven. Niet alleen kinderen, maar ook volwassenen ervaren prikkelbaarheid en verminderde energie, doordat we teveel geraffineerde suikers binnen krijgen op een dag. Zelf kun je best ideeën bedenken om dingen te schrappen uit je eetgewoontes…en vaak is het gewoon een kwestie van discipline, tja ik zeg het maar even waar het op staat;-)

Wat is nou eigenlijk het effect van suiker op kinderen?

Uit onderzoek is gebleken dat kinderen zich beter kunnen concentreren als zij suikervrij eten en drinken. Door de geraffineerde suikers, zal eerst de energie toenemen van het kind, met als gevolg vaak meer drukte in de les en een onrustig gevoel in zichzelf. Hierdoor raken de kinderen sneller afgeleid en daarmee neemt de concentratie af en dreigt er minder focus op de leerstof. Na deze drukke fase treedt de sufheidsfase op, waardoor de opname van de leerstof afneemt…de bekende ‘after lunchdip’. Hierna begint het moment dat de prikkelbaarheid of irritatie, wat weer kan resulteren tot verandering in gedrag en in het gevoel. Hoe ‘slecht’ is het dan om vooral een zoet 10-uurtje mee te geven naar school! Ik maak me er trouwens ook schuldig aan en probeer soms gezonde speltkoekjes mee te geven en doe snoeptomaatjes in de lunchtrommel. Helaas zijn mijn kinderen al lange tijd verwend met de liga-koeken en choco-prince koeken…dus die omschakeling gaat nog wel even duren.

Oké, de kids volledig suikervrij laten eten dat lukt me niet…het lukt alleen als ze er zelf ook achterstaan. Wat ik wél voor elkaar heb gekregen, is dat ik de kinderen steeds meeneem in de bewustwording van gezond eten. Ik herhaal steeds dat ze een ‘keuze ‘ hebben: “goh, ik zie dat je nu een koekje pakt, maar heb je ook aan fruit gedacht?”. Ik heb geen frisdrank in huis, maar heb leuke flesjes water en heb (witte) thee in een theepot klaarstaan na school…kunnen ze makkelijk zelf inschenken! Wat er nu steeds meer gebeurt, is dat ze aan tafel vaak vragen “is dit gezond mama, wat ik nu eet?”. Trots zijn ze, als ik instemmend antwoord. Langzaam gaat er een knopje om, maar nog niet genoeg om al die lekkernijen voorgoed vaarwel te zeggen….en ach, bij mij heeft het 35 jaar geduurd voordat ik het doorkreeg;-)

Nu kwam ik vandaag bij een Action-filiaal dit Cool Bear flesje tegen in 2 smaken Citroen en Framboos. Het drankje is op basis van natuurlijke zoetstoffen en kost €0.36 cent! Er zitten geen kleurstoffen in, geen aspartaam en geen conserveringsmiddelen…en niet onbelangrijk; de kids vinden het heerlijk!!!

Veel liefs en wijsheid,

Claudia

 

 

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

