Positieve ‘mindset’…de sleutel naar geluk?

Wees het licht!

Ik ben zo iemand die altijd graag de positieve kanten bekijkt…ook in minder leuke situaties. Gaat een belangrijke afspraak niet door, dan zeg ik: “jammer, maar ik heb nu wel even tijd om mijn website bij te werken”. Is het slecht weer en komt de regen met bakken uit de lucht vallen: “he, even goed zo’n dag, want de natuur heeft het waarschijnlijk nodig!”. Ik kan wel zeggen, dat ik weiger te geloven dat de negatieve situaties die we ervaren geen nut hebben of gewoonweg domme pech is. Ik wil zelfs geloven, dat deze situaties soms als les fungeren. Als ik toch in een negatieve spiraal getrokken dreig te worden, dan vraag ik mezelf af: “oke, dit irriteert me…wat ‘is’ het wat mij hierin raakt?”….welke les ligt hierin verscholen?”.

Om een voorbeeld te noemen, gaat mijn interne proces zo:
Situatie: het regent buiten en ik heb net nieuwe schoenen die ik wilde aantrekken.
Mijn vraag aan mezelf: ”waarom raakt dit mij?
Antwoord: “omdat ik mijn nieuwe schoenen niet kan aantrekken!”
Vraag: “waarom raakt het je dat je je nieuwe schoenen niet kan aantrekken?”.
Antwoord: “omdat het mij een blij en goed gevoel zou opleveren…ik had mijn outfit al bedacht!”.
Vraag: “waarom zit dat blije gevoel in het feit wat je draagt?”.
Antwoord: “…pffff, wat een gezeur eigenlijk om niets…ik trek mijn spijkerbroek aan met gympen…ik hoef toch alleen maar boodschappen te doen en trouwens, zonde van mijn nieuwe schoenen als ze nat worden!”.

Dit proces heet ‘loslaten’ en is tegenwoordig een heel populair woord (dankjewel makers van de film Frozen!)
Maar loslaten is heel fijn als je dit onder de knie krijgt!

Het valt me op dat sommige mensen in gesprekken mij soms het tegendeel willen bewijzen: “Ja maar Clau….” en belichten vervolgens de negatieve kant van een situatie…deze behoefte, deze omslag, dit inzicht lijkt bij sommige mensen niet in hun systeem te blijven zitten. We hebben zulke sterke overtuigingen, die we voor waarheid aannemen. Hoe komt het toch dat we onze gedachten meer naar het negatieve neigen te schuiven, dan naar het positieve? Voor mij een hele interessante vraag…en het heeft me vooral veel inzicht gegeven in mezelf.

Voor mezelf, vind ik deze ‘mindset’  lichtheid in mijn leven brengen. Het zorgt ervoor dat ik situaties niet als direct vervelend ervaar of wellicht onnodig zwaar maak. Ik ben een ‘positivo’, een blij ei zoals ik ook wel word genoemd en dat laat ik me door niemand afpakken….het is mijn kracht! Het is het licht wat ik bij me draag, wat mensen in mijn aanwezigheid voelen. Ik geef dit licht ook graag door en daarom heb ik dit Blog en heb ik mijn Lifecoachingspraktijk. Ik kan mensen anders laten denken…een andere ‘mindset’ laten aannemen en verankeren in hun systeem. Als je dit toelaat en je negatieve gedachten weet te verschuiven naar het positieve, dan gebeuren er wonderen…echt! Ik heb ze zien gebeuren…en ik heb er zelf al een paar mogen ontvangen. Dit is mijn levensmissie waar ik al mijn liefde, toewijding en tijd aan geef…dit is mijn waarheid!

Veel liefs en wijsheid,

Claudia

Geef een reactie

